【Google+アーカイブ】被爆国として「北東アジア友好協力国際条約」で北朝鮮の非核化に参画を

  by tomokihidachi  Tags :  

[筆者:bukupe 書評「かもがわ出版」]

「北朝鮮非核化」キャンペーン記事を張っていた時の第二弾原稿である。

Japan should join North Korea’s denuclearization as a Hibaku country by the advocacy of “International Treaty of North East Asia Friend Cooperation”
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被爆国として「北東アジア友好協力国際条約」で北朝鮮の非核化に参画を
(2018年9月19日)
<リード>
【1】FFVDに舵を切ったトランプ政権
【2】完全に北朝鮮のペース
【3】「北東アジア友好協力国際条約」で外交的解決を
【4】被爆国として北朝鮮に核燃サイクル技術を渡すな
【5】第二回米朝首脳会談を見据えて
<結び>【書評】米朝首脳会談後の世界 柳澤協二・太田昌克・富澤暉・今村弘子共著
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After the U.S.-North Korea Summit―the praise for the U.S. president Donald Trump have been big Changing to “Failure” evaluation. before the second U.S.―North Korea Summit, North Korea leader Kim Jong-Un absolutely never have stopped nuclear development. The Second Summit has the possibility for China Communist Party president Xi Jing-Pin and South Korea president Moon Jain to participate. Can Japan also take part in Korea Peninsula’s denuclearization as a Hibaku Country by the advocacy of “ International Treaty of North East Asia Friend Cooperation”?

 米朝首脳会談後の世界―米国のトランプ大統領への賞賛の嵐が「失敗だった」との評価へと様変わりし始めた。核開発を止めない金正恩党委員長との第二回米朝首脳会談を控え、中国の習近平国家主席と韓国の文在寅大統領も同席する可能性が浮上。朝鮮半島の非核化に日本も被爆国として「北東アジア友好協力国際条約」で参画できないか?

Trump administration shifts to FFVD

FFVDに舵を切ったトランプ政権

After July, The U.S. change “Complete, Verifiable, Irreversible Denuclearization: CVID” which wasn’t incorporated into the U.S.-North Korea joint statement to “Final Fully Verified Denuclearization: FFVD” whose the permission of step by step denuclearization Policy.
But 3 August, the United Nation investigative inside document Reiter got and 20 August,
IAEA’s mid-term verification document concerned on North Korea’s nuclear activity, both of that disclosure “North Korea has kept nuclear development at the Nyonbyon nuclear facility ”
Owe the North Korea’s b betrayal to oil transfer ship sanction against North Korea.
All Washington’s nuclear analysts almost are sure that Kim Jong-Un never abolish nuclear.

米国は7月に入って米朝首脳会談に盛り込まれなかった「完全で検証可能で不可逆的な非核化
(Complete,Verifiable,Irreversible Denuclearization:CVID)」に代わり「最終的に完全で検証された非核化(Final, Fully Verified Denuclearization : FFVD)」という段階的非核化の方針容認へと舵を切った。
だが、8月3日に「ロイター通信」が入手した国連調査内部文書や、8月20日、国際原子力機関(IAEA)が取りまとめた北朝鮮の核問題に関する報告書で「寧辺の核施設等で北朝鮮の核開発が続いている」と判明。
北の裏切りを受けてトランプ氏は北朝鮮石油船舶の「瀬取り」制裁を行った。ワシントンの核分析官達は誰もが「金正恩氏は絶対に核を放棄しないだろう」とほとんど確信しているという。

As a nuclear expert, Masakatsu Ota, Kyodo Correspondent editor, points out problems concerning “at 6.12 Summit, during keeping the U.S.―North Korea dialogue, Trump didn’t ask Kim for stopping all Nyonbyon nuclear activity ” as a compensate for suspending the U.S,―South Korea Joint military drill.

 核の専門家として共同通信の太田昌克編集委員はせめて金氏に対し「対話継続中は寧辺の核活動を全て停止しろ」と米韓合同演習停止の「代償」をトランプ氏が求めなかった軽率さを問題視している。

Moreover, Ota pointed out Trump administration doesn’t use the expression “CVID” .
“”CVID” is security for the disarmament 3 basic rule which are ”the rule of Irreversible” and ”Verifiable”, ”transparency”. CVID is in 2002, the 1994 U.S.-North Korea agreed framework was collapsed and in 2003 George W Bush administration started to use expression against North Korea. The connotation was “general yield and abolish nuclear. Trump administration also started to say the destiny CVID. So North Korea disliked that. Add to John Bolton, national security president secretary assistant who was appointed in Bush administration experienced to succeed Libya model. Bolton has the career of the hard―hawk asked for abolishing nuclear weapon one-sidedly. The speculate for North Korea? The U.S. stopped to use the historical finger marked word “CVID” and change to use “FFVD”? and then the background is South Korea’s advise. Using the words “Verifiable” ,”Fully” and “Final” means the diplomatic Rhetoric to say in the round around way of “CVID”. By this expression the U.S. and South Korea thought both countries can save face of North Korea.”

さらに太田氏はトランプ政権が「CVID」という表現を使わなくなったことに対し「『CVID』は『不可逆性の原則』と『検証可能性』『透明性』という3つがないと進まない軍縮の大原則を担保している。CVIDは2002年に1994年の米朝枠組み合意が崩壊して、2003年にジョージ・W・ブッシュ政権が北朝鮮に対して使い始めた表現。その含意は「全面降伏して核放棄せよ」だ。その因縁めいたCVIDをトランプ政権が言い出したので北朝鮮は嫌がっている。しかもブッシュ政権にも登用されたリビアモデルという成功体験を持つジョン・ボルトン氏がトランプ大統領の現国家安全保障担当補佐官を務める。対北朝鮮強硬派として一方的な核放棄を求めてきたという経緯のある人物だ。北朝鮮への忖度なのか、歴史的にみて手垢がついた言葉になってしまった『CVID』をやめて『FFVD』という言葉を米国は使うようにしたのではないか。またその背景には韓国のアドバイスがあった。VerifiableとFully、Finalという言葉を使うことで、『CVID』の意味をオブラートに包む外交的レトリックと言える。この表現によって北朝鮮のメンツも保てると米韓が考えたのではないか」と解説する。

Ota reflected on 6.12 and pointed out “while Trump has been kept dialogue with Kim, Trump announced suspension of the U.S. and South Korea Joint Military drill without consulting with the U.S. ally, South Korea before Trump decision. Therefore that also impacted Japanese government .
Such a posing equal with comparing the U.S. monetary profit with alliance national security merit and demerit. After Trump fired Steven Bannon, White House Chief Strategist, the part of foreign diplomatic policy “moral realism” Trump administration launched. we have a glimpse of this foreign policy “moral realism”.

太田氏は6.12を振り返り「トランプ氏は対話継続中の米韓軍事演習の停止を同盟国である韓国と事前に相談もなく表明し日本政府にも大きなショックを与えた」と指摘する。
こうした姿勢は米国の金銭的な利得と同盟国の安全保障上の利害を秤にかけることに等しく、スティーブン・バノン首席戦略官解任後のトランプ政権が打ち出した対外政策「道義的現実主義」の一端が垣間見えると言える。

Akio Takahata , Hakuou University managements professor(International relations)pointed out Trump diplomacy’s “moral realism” following.
“President Trump’s national security strategy revolved “peace through strength”. it was taken over from 1980’s Ronald Reagan administration and taken into “moral realism”. Trump administration maintained maximum pressure against North Korea and left Iran nuclear agreement. It is not enough only nuclear agreement to Iran which have been developing not only nuclear weapons but also sending other countries armed militia and developing long range missiles. To the U.S., Iran is the supporter country of terrorism for Lebanon and Syria. if other countries or terrorism makes the U.S. been angry, “Anytime the U.S. can use of force.” Trump air strike Syria tomahawk missile before Chinese president Xi Jing Ping’s eyes during Xi having pleasant talk with Trump to have pressured Xi at the mar a lago. That’s “moral realism”.”
According to Takahata, “moral realism ” defines to maximize the national profit of the mission “America first” and reject George W Bush administration’s idealism Bush to spread the world freedom and democracy and justify to break out Iraq war. Simultaneously not tuning with Obama administration’s realism to ignore moral and rule and to have approached Iran and Cuba.
The way of achievement is to save using more necessary than military, financial and human resource. That’s realism and gradual.

 白鴎大学の高畑昭男教授(国際関係論)は「道義的現実主義」のトランプ外交について次のように指摘する。「トランプ大統領  の国家安全保障戦略は『力による平和(peace through strength)』に回帰した。1980年代のロナルド・レーガン政権時から引き継いで道義的現実主義に取り入れられた。トランプ政権は北朝鮮に対し最大限の圧力を維持し、イランの核合意からも離脱した。核兵器以外にも他国に武装勢力を送り込んだり、長距離ミサイルの開発を続けるイランには核合意だけでは不十分だということだ。米国にとってイランはレバノン、シリアのテロ支援国でもある。理不尽な行動を取って米国を怒らせると『いつでも力を発揮できる』と、マール・ア・ラーゴの別荘で談笑中の中国の習近平国家主席の眼前で『シリアにトマホークミサイルを撃ち込んだ』と圧力をかけた。それが『道義的現実主義』だ」。
 高畑氏によれば「道義的現実主義」とは「米国第一主義」の国益の最大化を使命とし、自由と民主主義を世界に広げる大義を掲げてイラク開戦に踏み切ったジョージ・W・ブッシュ政権のような理想主義を排すると同時に、道義や原則を無視してイラン、キューバに接近したオバマ政権のような現実主義にも同調しないというものである。
 その達成手段は必要以上の軍事、財政、人的資源の投入は控えるものであり、現実的かつ漸進的だと言われている。

Complete North Korea pace

完全に北朝鮮のペース

In one hand, North Korea leader Kim is a tough diplomacy player.
Kim John Un administration replaced top army uniform executives boast to start “revolution of education science”. By ”concentration on the economy line” diplomacy Kim launched, North Korea built special economic zone along boundary line with China. Agreed with South Korea and Russia to cooperate research development and promote the project of developing power supplier line.
While Chinese Xi administration have been disputing trade war with Trump administration, Kim asked Xi for assistance and used South Korea to reset the U.S.-North Korea diplomacy for the purpose.
According to North Korea’ s road map, the next step is to involve Trump administration as the countries directly concerned, in declaration the end of Chosen war metaphysically for Internal Korea’s permanent peace.
If Kim have the countries directly concerned (them) in his pocket, Completely North Korea’s pace.

一方の北朝鮮の金氏は強かな外交プレイヤーだ。
金正恩政権は6.12会談前から軍人制服組トップの首を挿げ替えて「教育科学改革」を始めると息巻いた。打ち出された「経済集中路線」外交によって北朝鮮は中国との国境線沿いに経済特区を作り、南北鉄道とシベリア鉄道の研究開発協力を韓露と取り付け、電力供給ラインを敷く計画を進めてきた。
中国の習政権がトランプ政権と貿易紛争を起こしているのを横眼に、金氏は習氏に北朝鮮支援を求め、韓国を利用して米朝外交を再度取り付ける腹だ。北朝鮮のロードマップによれば、次の段階とはトランプ政権を南北中の恒久平和のための終戦協定に巻き込み、朝鮮戦争の当事国である米国も含めた形而上の「終戦宣言」を図ることではないか。こうして米中韓を抱き込めば完全に北朝鮮のペースだ。

17 August, at a certain place, Tokyo-to, the representative of “the Meeting to make use of Japanese Self Defense Force(JSDF)”, Kyouji Yanagisawa who gave a lecture, “the U.S.-China imposing tariffs dispute mutually maintain to consider China’s Alert which has been spread in the U.S. with consciousness of the U.S. mid-term election. Both of the countries‘impose is the factor of breaking out the war when the order maintaining country has the fear to takeover the country’s self order. During the savage opposition toward the U.S. and China trade dispute, the U.S. has been expanding “Freedom of Navigation Operation” aimed for defending to expand the Chinese hegemony in the South China Sea. But the U.S. and China can’t conflict in the South China sea directly. if armed conflict breaks out, Taiwan is higher risk rather than that. ”

8月17日都内某所で講演した「自衛隊を活かす会」の柳澤協二代表は「米中の関税応酬は米中間選挙を睨み、米国内に蔓延する中国への警戒感を考慮し続いている。両者の課題とは秩序維持国が自国の秩序が覆される恐怖を持つ時、戦争の要因になるということだ。米中貿易戦争で対立が激化する中、米国は、中国の南シナ海覇権拡大阻止をすべく『航行の自由作戦』を展開しているが、南シナ海でまともに米中が衝突することはないだろう。武力衝突が起きるとすれば、むしろ台湾の方が危ない」と指摘する。

Yanagisawa pointed out.“In one hand, Trump administration criticizes China to call “revisionist power” in the U.S. national security strategy. The other hand, it is written clearly “the providing necessary legal defense force” about the relationship with Taiwan.
This June, the U.S. opened the contact organization toward Taiwan, American Institute in Taiwan(AIT) Taipei office. China which has the ambitious of “the Taiwan unification in China”, if Trump Administration will be emergency situation to dispatch the Marine Corps, that will lead the war.
But Yanagisawa pointed out “the Both of the U.S. and China are calm because the opposition doesn’t effect on North Korea problem. China doesn’t say “China doesn’t cooperate the U.S,-North Korea’s denuclearization.” That isn’t directly trigger of the war.”
Yanagisawa repeatedly have said “the war won’t break out ” to defend misleading the public opinion since ” “the Meeting to make use of JSDF” symposium last year.

トランプ政権は国家安全保障戦略で、中国を「修正主義勢力」と批判する一方、台湾との関係は「必要な合法的な防衛力を提供する」と明記。今年6月には米国の対台湾窓口機関、米国在台湾協会(AIT)台北事務所を開所した。『台湾統一』の野心を抱く中国にとって、トランプ政権が海兵隊の要員を派遣する事態になれば戦争の火種となりかねない。
だが柳澤氏は「米中両国がまだ冷静だと思うのは、その対立を北朝鮮問題に波及させていないことだ。中国は米朝の『非核化』に協力しないとは言っていない。戦争の直接の引き金にはならないだろう」と指摘し、去年の「自衛隊を活かす会」のシンポジウム以来ずっと「戦争は起こりえない」として世論のミスリードを防ぐ発言を続けてきた。

Diplomatic resolution by “International Treaty of North East Asia Friend Cooperation”

「北東アジア友好協力国際条約」で外交的解決を

To tell you truth, feeling the most risk of the U.S.-North Korea nuclear war crisis was China President Xi Jing Pin. As “the treaty between China and North Korea of friendship, cooperation and assistance” article 2 “the rights to collective defense” means ”Automatic participation in a war article”, About last July, “prepare for nuclear war” ”wash away radiation by shower” vivid run the article on “Jilin daily report”. It was serious crisis situation that China President ordered that PLA were posted the boundary between North China and North Korea to prepare for battle.
But Yanagisawa who stared fixedly at after 6.12, pointed out “As North Korea which never obey Soviet and China, has legitimacy, it is difficult for” the U.S. and North Korea to conclude a treaty of security pact” because that means North Korea is contained under the Chinese nuclear umbrella.”

実は昨年来、最も米朝核戦争の危機を肌身に感じていたのは中国の習近平氏だ。「中朝友好協力相互援助条約」の第二条「共同防衛」で「自動参戦条項」があるため、「吉林日報」にも去年の7月前後に「核戦争に備えよ」「放射能をシャワーで洗い流せ」などの生々しい臨戦体制を中国人民解放軍の北朝鮮と中国北部の国境線近くに配備した部隊に主席命令を下すほど危機的な状況だった。
しかし6.12後を見据えた柳澤氏は「北朝鮮は旧ソ連にも中国にも服従しないという『自主』のレジティマシーから、中国の核の傘の下に入るような『米朝安全保障条約』の締結は難しいだろう」と指摘する。

Moreover Yanagisawa gave frank advise “ There is “the end of the war model” surrounded the U.S. , North Korea, China and South Korea as the countries directly concerned, International society like Japan, Russia and ASEAN outside a framework. There are problems like abductee and colonial rule settlement Bilateral between Japan and North Korea. But Abe administration doesn’t have the strategy which decides to distinguish priority of “abductee, nuclear and missile.” The problem is Japan and North Korea doesn’t have diplomatic channel. Although North Korea is tough, Japan must revise to recognize that North Korea is proper diplomatic negotiation partner.”

その上で「米朝韓中という当事国を加えた『終戦モデル』がその背景を取り巻いて、その枠組みの外に日本とロシア、ASEANを交えた国際社会がある。日朝の二国間には拉致や過去の植民地清算の問題があるが、安倍政権には『拉致・核・ミサイル』の優先度を区別する戦略がない。問題は日朝の間に外交チャネルがないということだ。日本は、北朝鮮がタフだが、まともな外交交渉相手だと北朝鮮に認識を改めなければならない」と苦言を呈す。

But Kim refused the invitation of “East Economic Forum” Russia President Vladimir Putin hosted at Vladivostok for September 11 to 13 and Kim went to Internal Korea Summit at Pyongyang for September 18 to 20. Considering Kim schedule, Kim could go to Vladivostok.
Kim may thought North Korea didn’t have a lot merit of economic cooperation from Russia. Then Kim didn’t rely Putin. Therefore Russia and North Korea Summit never hold after 6.12.
Putin irritated because of that.
So automatically the possibility of realizing Japan and North Korea Summit disappeared. Then resolution of abductee problem and A bomb victim residing in North Korea problem were postponed.

だが、金氏はそのロシアのウラジミール・プーチン大統領が9月11〜13日に主催する「東方経済フォーラム」招致を蹴って、第三回南北首脳会談を9月18〜20日に平壌で行うことにした。スケジュール的にウラジオストクに行くことは可能だったはずだ。金氏がロシアから莫大な経済協力を得られるメリットがなく、頼らないので露朝首脳会談も6.12後一度も開催されていないことにプーチン氏は焦りを見せている。
 これにより、自動的にウラジオストクでの日朝首脳会談の可能性は消滅し、拉致問題や在朝被爆者の問題解決も遠のいた。

“If denuclearization progresses and the declare of the end of Chosen war. Or if opposite to the relationship of the U.S. and North Korea is getting worse, the chance that the relationship
North Korea and Japan is revised, will be able to come.” Above mentioned Takahata pointed out.
Japan has the assailant history. But simultaneously Japan and North Korea can share, Hibakusha in Japan and both Korea“aggrieved experience” the U.S. fell down A-bomb.
Takahata proposed fresh proposal “If outside framework of “Chosen war ” the countries directly concerned, add to Russia as peace agreement framework and Japan join that as Hibaku country, separately from framework of “Chosen war ” the countries directly concerned(them), I think one idea for example, six party put “International Treaty of North East Asia Friend Cooperation” together. During Six party talks(2003〜2014), Secretary of State (Bush administration)Condoleezza Rice implemented such an idea.”

「非核化が進み、朝鮮戦争の終戦宣言が出せたら、あるいは逆に米朝の関係が悪化すれば、北朝鮮は日本との関係性を見直す機運が巡ってくる可能性がある」と前出の高畑氏は指摘する。
日本には朝鮮半島を植民地支配した加害の歴史があるが、同時に米国の投下した原爆による在韓・在朝被爆者という同じ「被害の経験」を共有できるはずだ。
高畑氏は「朝鮮戦争当事国の枠組みの外にロシアも加えた平和の枠組み合意として被爆国の日本も参画するとすれば、別立てで仮に『北東アジア友好協力国際条約』というものを6カ国で取りまとめるという案も考えられる。6カ国協議(2003〜2014年)を行ったブッシュJr.政権のコンドリーザ・ライス国務長官(当時)がそんなアイデアに言及したこともあった」と斬新なプランを示唆する。

As Hibaku country, don’t give North Korea Fuel Cycle technology

被爆国として北朝鮮に核燃サイクル技術を渡すな

Japan is great related with dismantlement of U.N. army in Korea peninsula North Korea demand. the host country which play role of logistical support base is Japan which has U.S. Forces in Yokota Japan base. North Korea’s aim is not only “the Declaration of the end of war”
And withdrawal of U.S. Forces Korea(USFK), but also denuclearization of U.S. Airplane and Fleet which landed on USFK. When Chosen war broke out, USFJ attacked from Iwakuni base,
Japan Economically reconciliated. Japan can’t regard Chosen peninsula warfare as something. If the dismantlement of U.N. army actually arise, instead of USFK, USFJ can substitute to maintain the U.S. extended restraint theory . if that realize, CVIG North Korea demands means less value.

日本は朝鮮半島に駐在する国連軍の解体という北朝鮮が突きつけてくる要求に大いに関係してくる。その後方支援基地を務めるホスト国は在日米軍横田基地のある「日本」だからだ。北朝鮮が狙いとするのは「終戦宣言」や在韓米軍の撤退だけでなく、在韓米軍基地に着艦する軍艦や航空機の非核化である。朝鮮戦争の際、在日米軍も岩国基地から出撃して国内では経済復興に湧いた。朝鮮半島有事は対岸の火事ではない。
国連軍解体がにわかに現実味を帯びてくると、米国が拡大抑止論を維持する上で、在韓米軍に代わり、在日米軍が代替役を日本が担う可能性はある。そうなれば北朝鮮の体制保証(CVIG)に求められる意義が半減するためだ。

But According to “FY 2019 U.S. State of Defense Budget Major Weapons Programs” and “Nuclear Modernization FY 2019 Funding(DoD Funding only)($in billion), SLBM ”Trident Ⅱ”doesn’t change President’s Budget request $1.2 billion compared 2018.
Pentagon and NNSA add to development and deploy New nuclear forces are following 2 points.

①Low Explosive Power Submarine launched ballistic missile(SLBM) which provide “rapid reaction option” to enable to break defense network.
②Sea Launched Cruise Missile(SLCM)which enable “non strategic regional development” and guarantees “certain reaction ability”.

だが、米国防総省「概算会計2019年度 米国防予算主要兵器」及び「核兵器の近代化会計2019年度投資額 (DoD投資のみ) ($10億)」を読むと、SLBM海上巡航ミサイル「TridentⅡ」は2019年度も前年度に比べ不変動の米大統領軍事予算要求12億ドルが組まれている。米国防総省とエネルギー省国家核安全保障局(NNSA)が今後数年内に追加開発・配備する新たな核戦力には次の2点があるとされる。

①敵の防衛網を突破できる「迅速反応オプション」を提供する「低爆発力の潜水艦発射弾道ミサイル(SLBM)用核弾道」
②「非戦略的な地域展開」を可能にし「確証的な反応能力」を担保できる「海洋発射巡行ミサイル(SLCM)」

Nagasaki University Research center for nuclear weapon abolition(RECNA) director, Tatsujirou Suzuki said “denuclearization of Chosen Peninsula which has been vague till now,must be verified whether USFK base has nuclear weapon or not. the U.S. said “withdraw all nuclear”. but Nuclear third party liability(TPL) doesn’t match to confirm. Though USFJ is of course Japan-the U.S. official statement “no existence of nuclear” , if U.S. pentagon decide officially to setup cruise missile etc… like SLBM TridentⅡinstalled submarine, it is possibility for USFJ will bring Sasebo or Yokosuka bases.”

長崎大学核廃絶研究センター(RECNA)鈴木達治郎センター長は「朝鮮半島の非核化にはこれまで曖昧にしていた在韓米軍の基地に核兵器がないということを検証しなくてはならない。米国は「全ての核を撤去した」とは言っているが確認もしておらず、第三国など他国が確かめたわけでもない。在日米軍の方は当然「ない」という日米共に公式見解が出ているが、SLBMのTridentⅡなど発射可能な巡航ミサイルを潜水艦に搭載するということが正式に決まれば佐世保や横須賀などの在日米軍基地のいずれかに持ち込むという可能性はある」と語る。

And then Suzuki also said how to denuclearize Korea Peninsula and principle of verify.
“If “Northeast Asia Denuclearize Area” realize, first of all, making verification system enable to verify North Korea and South Korea mutually. If unless there is Treaty, As Denuclearization of Korea peninsula needs North Korea and South Korea bilateral mutually verifiable system, the Brazilian-Argentine Agency for Accounting and Control of Nuclear Materials(ABACC) discussion can be referred.
Example for building the system that North Korean experts visit South Korea to verify, South Korea experts visit North Korea to verify mutually. verification of North Korea’s dismantlement of nuclear should examine how does U.N. special inspectors’ investigation team including nuclear state experts inspect without disclosure of a secret of careful know-how.”
Moreover “Waiting for the negotiation of “Fissile Material Cut-off Treaty (FMCT)”’s inspection discussion also can be referred. FMCT is that nuclear states need “declaration” of total nuclear stockpile, past productive facilities operation data and all productive and use data. And they also need inspection system not to produce more than nuclear materials that’s can appropriate North Korea this time case.” Suzuki said.

また鈴木氏は「『北東アジア非核兵器地帯』ができれば検証制度を作って、北朝鮮も韓国も両方検証できるはずだ。条約がなければ北朝鮮と韓国の両国の相互検証する仕組みが必要なので、「ブラジル・アルゼンチン核物質計量管理機関(ABACC)」が参考になる。例えば北朝鮮の専門家が韓国を訪れて検証し、韓国の専門家が訪朝して相互に検証し合うという仕組み作りだ。北朝鮮の核解体の検証には、機微なノウハウが漏れないよう核兵器国の専門家を含む国連の特別査察官らの調査チームを作って検証する方法も検討すべきだ」とし、さらに「交渉開始が待たれる「兵器用核物質生産禁止条約(FMCT)」の検証制度に関する議論も参考になる。FMCTは核保有国が確保有量や過去の生産施設の運転データ、生産・使用の全データを「申告」し、これ以上核物質を生産しないと検証させる仕組みが必要だ。それが北朝鮮の今回のケースにも適用できる」との北朝鮮非核化の検証制度の在り方を述べた。

In addition, after North Korea dismantles nuclear weapon, in the next step “use nuclear power for peace”” if Japanese government promote North Korea to use nuclear power for peace, Japan can support nuclear power technology.” Suzuki described.
But “If North Korea demand Japan ENR technology example for Enriched Uranium and Nuclear Fuel Cycle technology etc…, Japan should refuse that. If North Korea demand Japan Light Water Reactor, Same as Japan can support nuclear technology, but never accompany with nuclear fuel cycle technology. In future, Because that is for preventing North Korea from making bad use Japanese technology. If Japan will prevent North Korea from using real plutonium, of course Japan never give North Korea “FBR” technology. First of all, that Japan cooperate to enable once through spent nuclear fuel in Light Water Reactor is better.

その上で、核兵器を解体後のステップとして移る「原子力の平和利用」分野の段階で「北朝鮮の「原子力平和利用」をもし推進したいとなれば、日本が技術支援をする
こと自体はできる」と鈴木氏は述べている。しかし「ウラン濃縮や核燃サイクルなど再処理の技術移転を要求してきたら、日本はこれを拒むべきだ。北朝鮮が軽水炉が欲しいと言ってきた場合も同様に、日本は技術協力できてもそこに核燃サイクル技術を同時に伴わせてはならない。将来、北朝鮮に日本の技術を悪用されることを防ぐためだ。本格的にプルトニウム利用を困難にしようとすれば、無論『高速増殖炉(FBR)』の技術移転もしない。まず、軽水炉の使用済み燃料も直接処分(ワンススルー)で可能になるよう協力するというのがいいだろう」と鈴木氏は釘を刺した。

Stare fixedly The second the US.-North Korea Summit

第二回米朝首脳会談を見据えて

Above mentioned Ota advocate.“Japan is directly countries concerned of ”cease fire agreement”. But Japanese idea can be put in from out of framework. How does Northeast Asia including Japan build totally peace and stability? Japan must join drawing strategic big picture. The meaning needs Japanese Hibaku country unique initiative. From Japanese experience of nuclear ravages, Japan neither permit North Korea possess nuclear weapon nor permit to use nuclear in Northeast Asia. Japan must continue to say that for Japanese responsibility as a Hibaku country. Example for, Japan should strongly promote North Korea to join CTBT and cooperate technology to realize denuclearization. Although CTBT hasn’t come effect yet, “CTBTO” Executive Secretary Lassina Zerbo leading, makes nuclear test cite inspected whether it is really closed or not, such an option is also one plan. Japan supports necessary cost for denuclearization with the U.S. and South Korea. That’s never pay North Korea ‘s consideration behavior, but it is the concept for Japan to pay Northeast Asia’s national security’s cost”
11 September, Bolton announced “White House is adjusting the Second the U.S.-North Korea Summit will hold plan.”
On that Ota predicted “Nuclear plan’s declaration and denuclearization’s roadmap, and then the end of the war between related country’s Top will be the prime discussion issue. The other hand , if the Second Summit held before the U.S. mid-term election, to freeze to launch and abolish ICBM near future, may be come up for discussion by Trump who strongly conscious the U.S. voters,”

 前出の太田氏は「日本は『休戦協定』の当事国ではないが、日本のアイデアを枠組みの外から入れることはできる。日本も含めた北東アジア全体の和平や安定をいかに構築していくのか、大きな戦略的な絵図を描く作業に日本も当然加わらなくてはならない。その意味で日本が構想する被爆国独自のイニシアチブが必要だ。日本は自身が経験した核の惨禍から、北朝鮮の核保有は断じて認めず、北東アジアでの核使用を絶対に認めないということを、絶えず言い続ける責務がある。例えば、日本は北朝鮮にCTBT加盟を強く促すべきだし、非核化実現への技術協力を行うべきだ。CTBTは未発効だが、ラッシーナ・ゼルボ事務局長率いる「包括的核兵器禁止条約機構(CTBTO)」に核実験場が本当に閉鎖されているかどうかを検証させるオプションもあっていい。非核化に必要なコストも日本が米韓とともに支援する。それは決して北朝鮮に対価を支払う行為ではなく、北東アジアの安全保障のコストを日本が負担するという概念だ」と政策提言する。
9月11日、ボルトン氏は「第二回米朝首脳会談を開催する予定で調整している」と公表した。これに関して太田氏は「核計画の申告と非核化のロードマップ、さらに関係国首脳間の終戦宣言が主要議題になるだろう。一方、第二回首脳会談が中間選挙前に開かれるなら、米国の有権者を強く意識するトランプ氏が、米本土に届く長距離弾道ミサイル(ICBM)の発射凍結と将来的な廃棄を議題に載せるのではないか」と今後の展望を予測した。 

<結び>【書評】米朝首脳会談後の世界 柳澤協二・太田昌克・富澤暉・今村弘子共著

 本書は「自衛隊を活かす会:21世紀の憲法と防衛を考える会」が2017年12月25日に主催した第15回シンポジウム「北朝鮮の核・ミサイル問題にどう臨むか」の講演内容を米朝首脳会談後に加筆修正した内容になっている。
 「自衛隊を活かす会」柳澤協二代表は「6.12会談は米朝両国の首脳が、体制保証と核放棄という双方の核心的要求を認め合った意味が大きかった。米国のドナルド・トランプ大統領がいかにブレずに核放棄への姿勢を貫けるかが重要だ」と評価する。北朝鮮核問題の本質とは米朝戦争の終わりが見えない中、金正恩党委員長が核・ミサイル開発と経済発展を掲げた「並進路線」により北朝鮮体制保証のため「核保有」を唯一の寄る辺としてきたことにある。すなわち、朝鮮戦争の当事国である米朝中韓が真に終戦宣言することが必要不可欠だ。その上で「日本やロシアなどの周辺関係国を加え、安定した北東アジアの国家関係の構築や核廃絶のための協力が必要になる。日朝の国交樹立もその文脈で重要な構成要素となる。北朝鮮の国家犯罪である拉致問題解決なくして日朝国交正常化はない。重要なのは、米朝首脳の和解宣言につながるプロセスを頓挫させないように、関係国に世論の圧力を加えることだ。この対話プロセスが破綻すれば、出口のない戦争の脅威の再燃と拉致問題の解決の機会を失うことだろう」と柳澤氏は指摘する。
 共同通信の太田昌克編集委員は「トランプ氏は対話継続中の米韓軍事演習の停止を同盟国である韓国と事前に相談もなく表明し日本政府にも大きなショックを与えた。せめて金氏に対し『対話継続中は寧辺の核活動を全て停止しろ』と言っておくべきだった」と演習停止の代償をトランプ氏が求めなかった軽率さを強く危惧する。
 太田氏は「核の専門家」としてかつて六カ国協議や多くの被爆者を取材してきた経験から
核戦争被害を今も背負っている日本という国が「北朝鮮核保有に日本も核武装する」と応じたら「核のタブー」が破られるだけでなく、核を持った被爆国が「核廃絶」を国際社会に訴えても説得力をなくす。「これまで被爆者が核攻撃の惨禍を世界で訴えてきたが、その国が核を持ってしまった。被曝者の話は何だったんだ」と有名無実化すると斬り捨てる。
 富澤暉元陸上幕僚長は「トランプ氏は『核の全廃、及び核開発の禁止』を徹底して要求し、北朝鮮側はその見返りとして『国連軍の解散と米軍の撤退』を要求し、米側は意外にもあっさりとそれを呑むのではないか。それでも日本は米朝韓各国に「それは許さない」と抗議する理屈も力も持ち合わせていない」と憂慮していた。米国は北朝鮮の「核放棄合意」を達成した今、長距離弾道ミサイル(ICBM)の除去以外、日本の国防など頭にない。
 富山大学の今村弘子教授は「北朝鮮の経済制裁は米国のマイク・ポンペオ国務長官が『北朝鮮の完全なる非核化まで緩和することはない』とした。一方2017年9月に韓国が「朝鮮半島の新経済地図」構想を描き、4.27南北首脳会談の際に韓国の文在寅氏が金正恩氏に構想情報を渡したという」と語る。
 さらに「米国と中国の貿易戦争が激化している今、トランプ氏と中国の双方が取引カードとして、北朝鮮問題を持ち出すこともあり得る。米国には日本や北朝鮮を『取引』の材料にさせないようにしなければならない。国連の経済制裁は解除されていなくても、中露韓はすでに経済協力に動き出している。国連の制裁解除案が提出されるまで経済制裁が破綻を来さぬよう持続できるかを見極めなければならない」と今村氏は指摘する。
 本書を通じて6.12後の軍縮外交情勢に闊達な議論を巻き起こすことを共編著者らは願っている。

tomokihidachi

2003年、日芸文芸学科卒業。マガジンハウス「ダ・カーポ」編集部フリー契約ライター。編プロで書籍の編集職にも関わり、Devex.Japan、「国際開発ジャーナル」で記事を発表。本に関するWEBニュースサイト「ビーカイブ」から本格的にジャーナリズムの実績を積む。この他、TBS報道局CGルーム提携企業や(株)共同テレビジョン映像取材部に勤務した。個人で新潟中越大震災取材や3.11の2週間後にボランティアとして福島に現地入り。現在は市民ライター(種々雑多な副業と兼業)として執筆しながら21年目の闘病中。(株)「ログミー」編集部やクラウドソーシング系のフリー単発案件、NPO地域精神保健機構COMHBOで「コンボライター」の実績もある。(財)日本国際問題研究所「軍縮・科学技術センター」令和元年「軍縮・不拡散」合宿講座認定証取得。目下プログラミングの研修を控え体調調整しながら多くの案件にアプライ中。時代を鋭く抉る社会派作家志望!無数の不採用通知に負けず職業を選ばず様々な仕事をこなしながら書き続け、35年かけプロの作家になったノリーンエアズを敬愛。

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