No.98.5『地域振興と観光産業のかかわりについて2016』3月号つづき

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No.98.5 “About the involvement of the tourism industry and regional development” March Issue
2016.0301

【国際収支/経常収支 2015】Balance of Payments / Current Account Balance 2015

 財務省のHPによると、12月の『経常収支/国際収支』は9607億円の黒字である。これで、1月から12月までの数値は全て出揃うことになる。
 2/8朝のNHKニュースは、去年一年間の『経常収支/国際収支』を、16兆6413億円の黒字として報道した。
 毎月報道されてきた、調整前の速報値の12ヶ月積算だと16兆4954億円だ。こちらの数字によると、『旅行収支』は1兆0740億円の黒字、『貿易収支』は▲6612億円である。免税商品(※)は輸出扱いなので『貿易収支』に入っているにもかかわらずだ。その差額は4128億円となるが、開きは1兆7352億円にもなる。
 つまり、漸く日本は貿易立国から観光立国への移行期に差し掛かったわけだ。これからは、インバウンド向けの観光開発プロジェクトが投資先として注目されるに違いない。
 しかし、それは新たなハードウェア建設ではない。言語障壁の撤廃と安心安全の旅に供するソフトウェアの開発である。
 また、旅客輸送の見直しも必要だ。
 1月から12月までのトランスポート収支の累計は1812億円の黒字だった。だが、その内訳は海上貨物が7022億円、海上旅客が▲58億円。航空貨物が678億円、航空旅客は▲5830億円だ。インバウンドが増えたのに、航空旅客が大赤字のままだからである。

According to the Ministry of Finance website, December’s “Current Account Balance / Balance of Payments” is a surplus of 960.7 billion JPY. By this, the numbers of from January to December would be appeared all together.
NHK news of February 8 morning, reported the “Current Account Balance / Balance of Payments” of Last year’s one years. as Surplus is 16.6413 trillion JPY. the monthly cumulative amount of before adjustment of 12 months to the had been monthly reported is 16.4954 trillion JPY. according to this number, the “Travel Balance” is surplus of 1.074 trillion JPY, but the “Trade Balance” was ▲ 661.2 billion JPY. despite the fact that is included the duty-free souvenir(※) as the export products on the “Trade Balance”.
That difference is 0.4128 trillion JPY, but that distance is 1.7352 trillion JPY also.
In short, Japan entered the period of transition of to the Tourism-oriented country from the Trading nation at last. in the future, will tourism development project for inbound is noted as an investment destination.
But, it’s not new hardwares. that is development of software for the language barrier elimination and the safety and security of tourism.
And, reconsideration of passenger transport also necessary.
Cumulative total of the Transport balance from January to December was 181.2 billion JPY surplus. but, that breakdown, Sea freight 702.2 billion JPY and Sea passenger ▲ 5.8 billion JPY. Air freight 67.8 billion JPY and Air passenger ▲ 583 billion JPY. because is Air passenger holding a large-scale deficit, despite the increased inbound.

(※)JNTOの推計によると、一人あたりのお土産消費額は平均7万3663円だから、インバウンド数1973万7000人で1.45388631兆円だ。ちなみに、この消費税免税額は1163億1099万3048円である。
According to the JNTO’s estimates, souvenir consumption amount of per capita average is 73,663 JPY. So, 1.45388631 trillion JPY in the inbound number 19737000 people. Incidentally, consumption tax exemption of this consumption total would be 116,310,993,048 JPY.

 Jan.     61,400,000,000 JPY
 Feb.  1,440,100,000,000 JPY
 Mar.  2,735,300,000,000 JPY
 Apr.  1,326,400,000,000 JPY
 May   1,880,900,000,000 JPY
 Jun.    558,600,000,000 JPY
 Jul.  1,808,600,000,000 JPY
 Aug.  1,653,100,000,000 JPY
 Sep.  1,468,400,000,000 JPY
 Oct.  1,458,400,000,000 JPY
 Nov.  1,143,500,000,000 JPY
 Dec.    960,700,000,000 JPY

[経常収支の内訳]Breakdown of the Current Account Balance

○貿易収支 Trade
 Jan.   ▲864,200,000,000 JPY
 Feb.   ▲143,100,000,000 JPY
 Mar.    671,400,000,000 JPY
 Apr.   ▲146,200,000,000 JPY
 May    ▲ 47,300,000,000 JPY
 Jun.    102,600,000,000 JPY
 Jul.   ▲108,000,000,000 JPY
 Aug.   ▲326,100,000,000 JPY
 Sep.     82,300,000,000 JPY
 Oct.    200,200,000,000 JPY
 Nov.   ▲271,500,000,000 JPY
 Dec.    188,700,000,000 JPY

○サービス収支 Services
 Jan.   ▲401,300,000,000 JPY
 Feb.   ▲108,700,000,000 JPY
 Mar.    167,800,000,000 JPY
 Apr.   ▲524,500,000,000 JPY
 May     103,700,000,000 JPY
 Jun.   ▲171,400,000,000 JPY
 Jul.   ▲183,600,000,000 JPY
 Aug.     57,800,000,000 JPY
 Sep.    ▲45,200,000,000 JPY
 Oct.   ▲337,300,000,000 JPY
 Nov.    615,000,000,000 JPY
 Dec. ▲1,713,000,000,000 JPY

○第一次所得収支 Primary Income
 Jan.  1,412,900,000,000 JPY
 Feb.  1,862,200,000,000 JPY
 Mar.  2,326,500,000,000 JPY
 Apr.  2,197,100,000,000 JPY
 May   2,013,000,000,000 JPY
 Jun.    656,900,000,000 JPY
 Jul.  2,231,200,000,000 JPY
 Aug.  2,051,800,000,000 JPY
 Sep.  1,669,400,000,000 JPY
 Oct.  1,731,500,000,000 JPY
 Nov.  1,542,300,000,000 JPY
 Dec.  1,012,200,000,000 JPY

○第二次所得収支 Secondary Income
 Jan.    ▲86,100,000,000 JPY
 Feb.   ▲170,200,000,000 JPY
 Mar.   ▲370,400,000,000 JPY
 Apr.   ▲200,100,000,000 JPY
 May    ▲188,500,000,000 JPY
 Jun.    ▲29,600,000,000 JPY
 Jul.   ▲130,900,000,000 JPY
 Aug.   ▲130,500,000,000 JPY
 Sep.   ▲238,000,000,000,JPY
 Oct.   ▲136,000,000,000 JPY
 Nov.   ▲188,900,000,000 JPY
 Dec.    ▲68,900,000,000 JPY

[サービス収支の内訳]Breakdown of the Service Balance

○トランスポート Transport
 Jan.    ▲48,600,000,000 JPY
 Feb.    ▲53,200,000,000 JPY
 Mar.    ▲50,000,000,000 JPY
 Apr.    ▲47,300,000,000 JPY
 May     ▲54,600,000,000 JPY
 Jun.    ▲45,300,000,000 JPY
 Jul.    ▲74,300,000,000 JPY
 Aug.    ▲65,800,000,000 JPY
 Sep.    ▲57,200,000,000 JPY
 Oct.    ▲67,400,000,000 JPY
 Nov.    ▲60,400,000,000 JPY
 Dec.    ▲44,700,000,000 JPY

○トラベル Travel
 Jan.     26,300,000,000 JPY
 Feb.     63,300,000,000 JPY
 Mar.     51,800,000,000 JPY
 Apr.    133,400,000,000 JPY
 May     103,100,000,000 JPY
 Jun.    104,400,000,000 JPY
 Jul.    129,500,000,000 JPY
 Aug.     78,200,000,000 JPY
 Sep.     56,500,000,000 JPY
 Oct.    110,700,000,000 JPY
 Nov.     98,500,000,000 JPY
 Dec.    118,300,000,000 JPY

○その他サービス Other Services
 Jan.   ▲379,000,000,000 JPY
 Feb.   ▲118,700,000,000 JPY
 Mar.    166,000,000,000 JPY
 Apr.   ▲610,500,000,000 JPY
 May      55,200,000,000 JPY
 Jun.   ▲230,500,000,000 JPY
 Jul.   ▲238,800,000,000 JPY
 Aug.     45,500,000,000 JPY
 Sep.    ▲44,600,000,000 JPY
 Oct.    ▲38,060,000,000 JPY
 Nov.     23,400,000,000 JPY
 Dec.   ▲244,900,000,000 JPY

[トランスポートの内訳]Breakdown of the Transport

○海上旅客 Sea Pasenger
 Jan.       ▲200,000,000 JPY
 Feb.       ▲300,000,000 JPY
 Mar.       ▲400,000,000 JPY
 Apr.       ▲700,000,000 JPY
 May        ▲800,000,000 JPY
 Jun.       ▲600,000,000 JPY
 Jul.       ▲300,000,000 JPY
 Aug.       ▲500,000,000 JPY
 Sep.       ▲400,000,000 JPY
 Oct.       ▲500,000,000 JPY
 Nov.       ▲500,000,000 JPY
 Dec.       ▲600,000,000 JPY   

○海上貨物 Sea Freight
 Jan.     60,900,000,000 JPY
 Feb.     54,500,000,000 JPY
 Mar.     74,300,000,000 JPY
 Apr.     66,800,000,000 JPY
 May      54,800,000,000 JPY
 Jun.     70,100,000,000 JPY
 Jul.     53,400,000,000 JPY
 Aug.     61,300,000,000 JPY
 Sep.     68,100,000,000 JPY
 Oct.     48,400,000,000 JPY
 Nov.     45,200,000,000 JPY
 Dec.     44,400,000,000 JPY

○航空旅客 Air Passenger
 Jan.    ▲43,600,000,000 JPY
 Feb.    ▲49,800,000,000 JPY
 Mar.    ▲60,700,000,000 JPY
 Apr.    ▲45,400,000,000 JPY
 May     ▲42,800,000,000 JPY
 Jun.    ▲51,500,000,000 JPY
 Jul.    ▲54,800,000,000 JPY
 Aug.    ▲54,300,000,000 JPY
 Sep.    ▲57,600,000,000 JPY
 Oct.    ▲44,100,000,000 JPY
 Nov.    ▲44,500,000,000 JPY
 Dec.    ▲33,600,000,000 JPY

○航空貨物 Air Freight
 Jan.      6,700,000,000 JPY
 Feb.      6,800,000,000 JPY
 Mar.      6,100,000,000 JPY
 Apr.      6,200,000,000 JPY
 May       5,800,000,000 JPY
 Jun.      6,800,000,000 JPY
 Jul.      6,100,000,000 JPY
 Aug.      5,100,000,000 JPY
 Sep.      5,100,000,000 JPY
 Oct.      5,000,000,000 JPY
 Nov.      3,700,000,000 JPY
 Dec.      4,400,000,000 JPY

【春節(2/7-13)】Chinese New Year (Feb. 7-13)

 中国が経済活動を中断していた春節。にも関わらず、東証のこの一週間はシビアな状況だった。年明けから2/12までの日経平均株価の下げ幅は4000円以上となった。この原因は中国市場ではなく、原油安、欧州銀行の信用不安、米国経済の動向だ。そして、部品工場爆発による主要自動車メーカーの一週間の操業停止も非常に時宜を得たものだった。更に、NIRP(マイナス金利政策)もである。
 要するに、成長が見込める投資先がないのだ。旅行収支が向上したインバウンド産業を除いては。
 しかし『爆買』はどうか?
 2/12のNHKニュースによると、ラオックスの中国人社長は決算発表の会見で、中国人観光客の動向について、「中国で株価が暴落した9月ごろから、一部の店舗で1人当たりの購入単価が下がってきた。高額な家電商品の購入が一巡する一方、化粧品などの日用品が買われている」と述べ、「買い物一辺倒から食べ物や娯楽にもお金を使うように消費動向が変わっているようだ」「人民元の値下がりもあり、消費意欲に影響があるのは間違いない」と述べた。
 2015年のラオックスの経営成績は、926億9300万円(84.6%の前年比増)の売上で、営業利益85億8600万円(394.5%)、経常利益86億3700万円(385.6%)、当期純利益80億7900万円(550.1%)である。だが、今年12月の営業利益は18%の減少を見込む。
 『爆買』も下火になってきた。いよいよ文化的な観光産業の発展が求められる。そのためにも観光庁の昇格が必要だ。庁から省へ、防衛省のように国家事業としてである。

China had been interrupted economic activity for the Chinese New Year. despite is the case, this one week of the Tokyo Stock Exchange was a severe situation. lower width of the Nikkei Stock Average of from the beginning of the year in February 12, became the 4,000 JPY or more. this cause is not China market. it’s crude oil weaker, credit anxiety of European banks, the US economic trends. and, one week stop of the major automakers for the component factory explosion also was a very timely. furthermore also due to the NIRP.
In short, because is not able to find the investment destination growth can be expected. with the exception of the inbound industry that travel balance has been improved.
However, what situation is the “explosive shopping”?
According to the NHK news of February 12, about the trends of Chinese tourists in the conference of the earnings announcement, Chinese man president of Laox said, “Purchase price of per capita in some stores has been fallen since decline in China stock of September. the expensive consumer electronics purchase decreased. on behalf of it, daily necessities or cosmetics have been bought”. and “In the food and entertainment has come to spend the money. is not only shopping. it seems consumption trends have changed”. “Decline of the yuan also have an impact on consumer confidence definitely” said.
2015 Financial Results of Laox is sales of 92,693,000,000 JPY (year-on-year increase of 84.6%). Operating income 8,586,000,000 JPY (394.5%). Ordinary income 8,637,000,000 JPY ( 385.6%). Net income 8,079,000,000 JPY (550.1%). however, this year December, expect a decrease of 18% of operating income.
The explosive shopping fever also has come to subside. increasingly the development of cultural tourism industry is required. To that end also it will be require elevation of Japan Tourism Agency. Like the Ministry of Defense As a national business from Agency to Ministry.
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“About the involvement of the tourism industry and regional development”
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OHMSSは「大宇陀、東紀州、松阪エリア観光サポート」の略です。 その狙いは、文化観光交流促進による紀伊半島東部の観光経済圏の形成で、相互PRを行う自主的な情報ネットワークを目指し、街道情報の交換と共有を進めています。 そして、市場分析や研究の上で「地域振興と観光産業のかかわりについて」を、サービスとして国内外に開示しています。 また、プロモーションも実行しています。 2010年2月6-7日、私たちは宇陀市、紀北町、津市、松阪市、奈良市で、「中部国際空港」にて「遷都1300フェスティバル」のプロモーションを開催。 2011年2月26-27日には 「津エアポートライン」で、三重県初の奈良のプロモーションを開催しました。 2012年8月4日は、松阪の「七夕まつり」で、奈良県と鳥羽市、紀北町、明和町、津市とともに、官民連携協力でキャンペーン参加。 さらに、私が2年前から企画してきた、「城郭めぐり」も無事スタート致しました。これは伊賀市、鳥羽市、松阪市のおかげです。 そして、2014年11月17-18日、私はOECDとEU観光局の「第13回観光統計グローバルフォーラム」のポスターセッションで、日本の現状を公表しました。 ちなみに、OHMSSの基本的スタンスは非営利ボランタリズムです。政治的または経済団体に属してはいません。 The OHMSS, is an abbreviation of "Ohuda, Higashi-Kishu, Matsusaka-area Sightseeing Support". The intention is, the formation of the eastern Kii Peninsula tourism economic zone by cultural tourism exchange promotion. we promoting the exchange and sharing of information on the road, with the aim of voluntary information network that performs of mutual PR. And, on top of the market analysis and research, I disclosed as service " About the involvement of the tourism industry and regional development" to domestic and abroad. In addition, the promotion also running. The February 6-7 2010, we held a promotion of "capital relocation 1300 Festival" in the "Central Japan International Airport", with Uda city, Kihoku town, Tsu city, Matsusaka city, and Nara city. The February 26-27 2011, we held the Nara promotion, in the "Tsu Airport Line". this is Mie Prefecture's first. The August 4, 2012, in the Matsuzaka's "Tanabata Festival", along with Nara prefecture and Toba city, Kihoku town, Meiwa town, and Tsu city, was attended to the campaign of cooperation of public-private collaboration. Furthermore, I've been planning from 2 years ago, "3 Castles tour" was also successfully started. this is due to cooperation of Iga city, Toba city, and Matsusaka city. And, November 17-18 2014, I announced the current state of Japan in the poster session in the "13th Global Forum on Tourism Statistics" of the OECD and EUROSTAT. Incidentally, the basic stance of OHMSS is a non-profit of voluntarism. is not a member of any political or economic organization.

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